torsdag den 11. juni 2015

Sidste, sidste tid i Dunedin.. for denne gang

Så er tiden ved at lakke mod enden hernede - de sidste uger har bare stået på at lave afleveringer og gå til eksamen - har en eksamen tilbage tirsdag, og torsdag flyver jeg hjem :) Især når man køber mælk, der kan holde sig til man er hjemme igen, så ved man, at det er ved at være tæt på sin afslutning her.

Der har desværre ikke været tid til at se så meget, men så er det godt at naturen selv sørger for at bringe lidt spænding ind i hverdagen - vi havde en ret vild uge i sidste uge. Først havde vi dejligt vejr, hvor solen skinnede og man kunne have shorts og t-shirt på - dog blev det hundekoldt om natten, og hvis jeg havde glemt at tænde for elradiatoren, den eneste varmekilde på mit værelse, så var det samme temperatur indenfor som udenfor. Det var mellem 2-4 grader varmt. Så er det godt, jeg har en dejlig sovepose :)
Det dejlige vejr bliver afløst af et jordskævl 30 km syd for byen. Jeg vågnede ved at min seng rokkede helt vildt, men det var over igen med det samme. Det var kategoriseret som "strong earthquake", men har ikke hørt om, at der skulle være sket nogen skade. Det er heller ikke rigtig noget, der bliver snakket så meget om - det er vidst mere os internationale, der havde en oplevelse. Om onsdagen havde vi så oversvømmelse, vores hus holdte tæt, men hørte om andre huse, hvor taget ikke var helt tæt. Motorvejen ud af byen = den eneste vej ud af byen blev lukket det meste af dagen. Det samme sker, når der bare falder det mindste sne, så lukker de en masse veje hernede. De har ikke salt, og deres biler har ikke vinterdæk, og vejene er sommetider ret stejle, så vejene bliver lukket ned for at undgå uheld.

Der er en å, der løber gennem hele byen, den var der virkelig knald på. Den lokale kajakklub udnyttede chancen til at lege lidt den dag, linket er her: https://www.youtube.com/watch?v=oAdAlu4QSQU til video af dem.

Ellers har jeg bare klaret tankerne med lidt løbeture, badminton, og gåture rundt omkring byen.

Frost...

Flot morgenstund fra køkkenvinduet

En tur op ad Signal Hill, og så bliver man belønnet med denne udsigt

Strandtur til St. Kilda Beach

Solen går ned ved en 5 tiden nu, bliver dejligt at komme hjem til midsommer

To glade trunter på stranden

De samme glade trunter på gåtur til Flagstaff Summit - det ligger 10 km fra byen

Dunedin og havet i baggrunden!!

mandag den 18. maj 2015

Rob Roy's Peak Wanaka

Lørdag tog Hilde og jeg på spontan tur til Wanaka, fordi vi begge var så trætte af alle afleveringerne her i slutningen af semesteret. Det viste sig at være en rigtig god ide. Vejret var helt fantastisk, udsigten fra toppen af det bjerg vi valgte at gå op ad, var fantastisk og søen som vi "badede" i var fantastisk. Vi sluttede dagen af med burger og is.

Udsigt over Lake Wanaka og Souther Alps

Lake Wanaka som vi badede i efter at være kommet ned fra toppen

Hilde suger efterårssolen til sig

Lake Wanaka

Udsigten mens vi spiste burger

Velfortjent is!

lørdag den 9. maj 2015

Lidt billeder

Lørdag cyklede jeg mig en tur og tog en madpakke med og et par sko, så jeg kunne nyde en hel dag udenfor og gå en lille tur. Lørdag aften var jeg inviteret til graduation party - Så de der bestod deres bachelorgrad i November sidste år fejrer det nu. Hele byen var fyldt med studenter med sorte kappe og sorte hatte, og så var der ellers fest og glade dage for resten af pengene. Jeg er lidt presset med afleveringer for tiden, så tog hjem tidligt :)
Her er lidt billeder fra weekenden

Får mig her og får mig der og får allevegne

Kage og sodavand!

Vaskedag! Dejligt at solen skinner og tøjet kan hænge til tørre udenfor!

søndag den 3. maj 2015

Fødselsdag

Weekenden har stået på fødselsdag, godt vejr, øl og dans, en lang cykeltur og lidt skolearbejde. Fredag stod på fodbold og øl på stamstedet. Der var som altid live musik, og det får bare øllene til at glide bedre ned. Lørdag havde jeg inviteret til fødselsdagsbruch og det var rigtig hyggeligt. Vi var otte piger og 4 forskellige slags kager + boller + pandekager + 2 x grød og frugt, så der var nok af mad at komme igennem. Vejret var helt fantastisk, så vi sad ude i solen og spiste. Efter brunch gik vi en tur op til et hjem for herreløse hunde og katte og legede lidt med hvalpene. Resten af dagen stod på gåture og filmhygge. Søndag var vejret som forventet dejligt, og jeg tog på en god lang cykeltur op og ned af bakkerne her i området. Resten af søndagen blev brugt på at lave en aflevering og spise kagerester med pigerne i huset. Så en vellykket fødselsdag, der dog er lidt mærkelig. Det føles ikke rigtig som om, det er ens fødselsdag, når alt er vent på hovedet, men det var hyggeligt nok at have gæster og få fødselsdagssang :)
Line fra Odense havde sent salte fisk og lakridspiber. Lakridspiberne blev spist som energi på cykelturen! Nåede op på at cykle 1600 højdemeter op og vel det samme ned, så det var tiltrængt med lidt sukker.
Tak til alle jer der har sendt mig fødselsdagshilsen på den ene eller anden måde - det er dejligt at få en hilsen med på vejen!

Maiga (rød jakke) Lena (står op) og Marte rundt om brunch bordet

Mig, Marte, Hilde og Lena - selvom det var sol, var det dejligt med dunjakkerne på!

Marte og Hilde

Hele forsamlingen

Mor og far havde fået en dansk bager til at sende mig rudbrød og romkugler, så fik fornemt aftensmad!

Billeder fra cykelturen

Billedet er tager fra nordsiden og bugten og man kigger over til Otago Peninsula

Universitet om aftenen

Hilde med hundehvalpe!

Cykelben!!

Flere billeder fra cykelturen - jeg har været forbi her mange gange nu, men kan ikke lade være med at stoppe og tage et billede hver gang, for synes det er så flot!

Mathies havde dækket op og klædt sig på til min fødselsdag!

En lille del af brunchbordet